Twee nieuwe studies tonen aan dat de stembesturing van smartphones en infotainmentsystemen autobestuurders alleen maar méér afleidt.

Apparaten in de auto leiden af, maar moderne technologie probeert die afleiding zo veel mogelijk te beperken. Handsfree zou het gevaar zo klein mogelijk moeten maken. Het idee is dat je met een stemcommando afstemt op een radiozender, een sms’je verstuurt, of iemand opbelt, terwijl je je ogen op de weg en je handen aan het stuur houdt.

Te ingewikkeld

Maar de technologie is nog verre van perfect. Twee onderzoeken, van de AAA Foundation for Traffic Safety en de Universiteit van Utah, stellen dat de stembesturing zó ingewikkeld is, dan wel zó vaak faalt, dat ze méér concentratie opeisen van bestuurders in plaats van minder. Dat schrijft AP.

De ene studie vergeleek de infotainmentsystemen in de automerken Chevrolet, Chrysler, Ford, Hyundai, en Mercedes. De andere studie onderzocht het Siri-stemcommandosysteem van de Apple iPhone, dat je zou moeten kunnen gebruiken om je navigatiesysteem in te stellen, of zelfs op Facebook of Twitter te gaan, zonder je telefoon aan hoeven te raken.

Siri heeft veel aandacht nodig

Siri eindigde onderaan in de test: het systeem kreeg een 4.14, waarbij 1 staat voor nul afleiding en 5 voor de concentratiegraad die nodig is voor een moeilijke rekensom of het leren van woordjes. Tot twee keer toe reden testchauffeurs in een simulator een andere auto van achter aan, terwijl ze met Siri in de weer waren.

Van de infotainmentsystemen presteerde MyLink van Chevrolet het slechtst. Ook de systemen van Mercedes, Ford en Chrysler namen méér concentratie in beslag dan een telefoongesprek met een telefoon in de hand. De tests werden in een laboratorium, in een simulator en op de weg uitgevoerd.

Autodialect

Onderzoeksleider was David Strayer, hoogleraar psychologie van de universiteit van Utah. Volgens Strayer gingen de slechtst presterende infotainmentsystemen zelfs in de fout als de stemcommando's duidelijk en goed gearticuleerd waren. Chauffeurs moesten goed letten op het soort woorden en de woordvolgorde, anders voerde het systeem hun commando's niet uit. Dat leidde tot een hoop frustratie.

Siri verhaspelde soms sms-berichten of belde verkeerde telefoonnummers, vertelde Strayer. Zo belde Siri een keer per ongeluk het alarmnummer 911. "Deze systemen worden steeds complexer, maar daardoor wordt hun werklast ook steeds hoger en dat kan gevaarlijk zijn op de weg", legt Strayer uit. Apple zegt in een reactie dat de onderzoekers niet de goede versie van hun producten gebruikten, maar volgens Strayer heeft het onderzoeksteam van te voren met Apple overlegd.

'Bestuurder is proefkonijn'

Volgens de voorzitter van de Amerikaanse Raad voor de Veiligheid zijn infotainmentsystemen niet onderworpen aan regelgeving. "Het is het Wilde Westen, waarbij het meest belangrijke veiligheidsonderdeel in de auto - de bestuurder - wordt behandeld als een proefkonijn om nieuwe technologie op uit te testen", zegt Deborah Hersman.

Toch deden twee systemen het goed: Entune (cijfer 1,7) van Toyota en Blue Lin Telematic System (2,2) van Hyundai. Entune leidt volgens de onderzoekers evenveel af als het luisteren naar een luisterboek.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl